Dagordning | |
  Regionstyrelsen_2019-10-23_dagordning.pdf | | |
Samtliga handlingar inför sammanträdet. |
| | |
Inledning och protokollsjustering |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
1 Information |
|
Ordförandens förslag:
1. Informationen antecknas till protokollet.
Information lämnas om:
Ledningen informerar
A. Regiondirektör Karin Stikå Mjöberg
Skriftlig rapport
Information om kostutredningen.
B. Ekonomisk information
Budgetchef Anna Skogberg
C. Information från Personalenheten
Tf Personaldirektör Pär Jonsson
D. Rapportering från kirurgprojektet
Utvecklingsledare Annika Olofsson
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Anmälningsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
2 Delegeringsbeslut |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda delegeringsbeslut antecknas till protokollet.
A) Regiondirektör
Bilaga
B) Ekonomidirektör
Bilaga
C) Upphandlingschef/avtalschef
Bilaga
D) Regionjurist
Bilaga
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
3 Anmälningsärenden |
|
Ordförandens förslag: .
1. Anmälda protokoll, skrivelser m m läggs till handlingarna.
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
Regionfullmäktiges Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
4 Delårsrapport 2019 för Region Dalarna |
Diarienummer: RD19/04574 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Delårsrapport för Region Dalarna per augusti 2019, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019. Prognosen för 2019 är ett överskott på 87 mnkr. Ett av de fyra finansiella målen förväntas inte uppnås, ett förväntas att uppnås helt och övriga två delvis. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2019 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport augusti 2019
c) Bilaga förvaltningar
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av regionens ekonomiska ställning, finansiella mål och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019. Prognosen för 2019 är ett överskott på 87 mnkr. Ett av de fyra finansiella målen förväntas inte uppnås, ett förväntas att uppnås helt och övriga två delvis. Majoriteten av de nämndövergripande målen för 2019 bedöms kunna uppnås helt eller delvis.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport augusti 2019
c) Bilaga förvaltningar | | |
| | |
| | | |   |
5 Skattesats 2020 |
Diarienummer: RD19/04575 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Skattesatsen för år 2020 behålls oförändrad, d v s 11,63 öre per skattekrona
Sammanfattning:
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Region Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad jämfört med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Enligt gällande lagstiftning ska förslag till budget upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns skäl får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesats. Region Dalarnas budgetprocess innebär att denna möjlighet måste utnyttjas.
Skattesatsen föreslås vara oförändrad jämfört med 2019.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
6 Svar på motion från Elin Norén (S): Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel |
Diarienummer: RD19/02189 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Motionen är besvarad utifrån uppdrag beslutat i Regionplan 2020-2022.
Sammanfattning:
Elin Norén (S) skriver i en motion att man i Region Dalarna länge diskuterat ett högkostnadsskydd för hjälpmedel i syfte att det idag tas ut hjälpmedelsavgifter och att många användare har små ekonomiska marginaler. Ett hjälpmedel kan vara det som står emellan att brukaren kan vara aktiv, delaktig och självständig.
I Regionplan 2020-2022 har Hjälpmedel Dalarna fått ett uppdrag att utreda ett högkostnadsskydd för hjälpmedel. I och med den stora komplexiteten i frågan, då många verksamheter förskriver hjälpmedel kommer Hjälpmedelsnämnden att starta en utredning/genomlysning för att se över hjälpmedelsavgifterna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel
c) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 41
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Elin Norén (S) skriver i en motion att man i Region Dalarna länge diskuterat ett högkostnadsskydd för hjälpmedel i syfte att det idag tas ut hjälpmedelsavgifter och att många användare har små ekonomiska marginaler. Ett hjälpmedel kan vara det som står emellan att brukaren kan vara aktiv, delaktig och självständig.
I Regionplan 2020-2022 har Hjälpmedel Dalarna fått ett uppdrag att utreda ett högkostnadsskydd för hjälpmedel. I och med den stora komplexiteten i frågan, då många verksamheter förskriver hjälpmedel kommer Hjälpmedelsnämnden att starta en utredning/genomlysning för att se över hjälpmedelsavgifterna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Motion Inför ett högkostnadsskydd för hjälpmedel
c) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 § 41 | | |
| | |
| | | |   |
7 Revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna |
Diarienummer: RD19/02948 |
Ordförandens förslag:
Regionstyrelsen föreslår regionfullmäktige
1. Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna fastställs under förutsättning att medlemskommunerna lämnar motsvarande godkännande.
Sammanfattning:
Landstinget Dalarna övergick 2019-01-01 till Region Dalarna vilket aktualiserat en revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna från 2013-08-29. Sakinnehåll i stort oförändrat, se dock specifikt § 6 och § 7 Tillägg av blankett för att redovisa externa utförare av Hälso- och sjukvård i respektive kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat Avtal Hjälpmedelsnämnden Dalarna
c) Blankett för redovisning av Externa utförare
d) Tidigare avtal från 2013-08-29
e) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 §40
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstinget Dalarna övergick 2019-01-01 till Region Dalarna vilket aktualiserat en revidering av Avtal för Hjälpmedelsnämnden Dalarna från 2013-08-29. Sakinnehåll i stort oförändrat, se dock specifikt § 6 och § 7 Tillägg av blankett för att redovisa externa utförare av Hälso- och sjukvård i respektive kommun.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Reviderat Avtal Hjälpmedelsnämnden Dalarna
c) Blankett för redovisning av Externa utförare
d) Tidigare avtal från 2013-08-29
e) Protokollsutdrag Hjälpmedelsnämnden Dalarna 2019-09-26 §40 | | |
| | |
| | | |   |
Regionstyrelsens Beslutsärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
8 Delårsrapport 2019 Central förvaltning |
Diarienummer: RD19/04007 |
Ordförandens förslag:
1. Regionstyrelsen godkänner delårsrapport per augusti 2019 enligt bilaga b
Sammanfattning:
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019.
Prognosen för Central förvaltning 2019 visar ett nollresultat. De övergripande verksamhetsmålen har mätning skett vid augusti månads utgång och bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport Central förvaltning 2019
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
I delårsrapporten görs en bedömning av förvaltningens ekonomiska ställning och verksamhetsmål per augusti samt prognos för hela verksamhetsåret 2019.
Prognosen för Central förvaltning 2019 visar ett nollresultat. De övergripande verksamhetsmålen har mätning skett vid augusti månads utgång och bedömningen är att de flesta målen kommer att uppnås.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Delårsrapport Central förvaltning 2019 | | |
| | |
| | | |   |
9 Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022. |
Diarienummer: RD19/03251 |
Ordförandens förslag:
1. Beslut om antagande av Region Dalarnas risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 enligt bilaga b).
Sammanfattning:
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet)
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regioner ska enligt lagen (2006:544) om Kommuner och landstings (regioners) åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys.
Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB föreskriver i MSBFS 2015:4 om att senast den 31 oktober, det första kalenderåret efter ordinarie val till landsting/regionfullmäktige, ställa samman och rapportera resultatet av RSA-arbetet till MSB, Socialstyrelsen och Länsstyrelsen.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Redovisning av risk- och sårbarhetsanalys för mandatperioden 2018-2022 (sekretessbelagt, redovisas på sammanträdet) | | |
| | |
| | | |   |
10 Revidering kris- och katastrofmedicinsk beredskapsplan |
Diarienummer: RD19/02174 |
Ordförandens förslag:
1. Godkänna Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap med innehållande 11 delplaner.
Sammanfattning:
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen är en ramplan för hur hälso- och sjukvård ska organiseras och ledas vid särskild händelse, extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Planen är reviderad från 2013.
För att Region Dalarna ska klara av att hantera särskilda händelser eller svår påfrestning, måste måste inventeras och analyseras vilka risker som finns inom det egna länet, vilka konsekvenser en händelse kan få och vilka resurser som finns tillgängliga inom länet, men också inom angränsande län/region.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Regional plan Kris- och katastrofmedicinsk beredskap samt 11 delplaner | | |
| | |
| | | |   |
11 Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser. |
Diarienummer: RD19/03954 |
Ordförandens förslag:
1. Krisledningsnämndens plan för extraordinära händelser inklusive handlingsplaner för mandatperioden 2019-2022 enligt bilaga b-e) godkänns.
Sammanfattning:
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden
f) Protokollsutdrag regionstyrelsens arbetsutskott § 61
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Regionen ska enligt lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser och höjd beredskap analysera vilka händelser i fredstid som kan inträffa i regionen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en verksamhetsövergripande risk- och sårbarhetsanalys. Kommuner och regioner ska, med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen, för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser.
Föregående mandatperiods planer för extraordinär händelse har legat till grund för denna.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Krisledningsnämndens plan för extraordinär händelse
c) Bilaga 1a Åtgärdsplan för ordförande i Krisledningsnämnden
d) Bilaga 1b Åtgärdsplan för medlemmar i Krisledningsnämnden
e) Bilaga 1c Åtgärdsplan för nämndsekreterare i Krisledningsnämnden
f) Protokollsutdrag regionstyrelsens arbetsutskott § 61 | | |
| | |
| | | |   |
12 Revidering av Löneväxling till pension |
Diarienummer: RD19/02101 |
Ordförandens förslag:
1. Revidering av Löneväxling till pension - Allmänna villkor, enligt bilaga b), godkänns.
Sammanfattning:
Landstingsstyrelsen beslutade 2013-06-19 att erbjuda samtliga fackliga organisationer att teckna kollektivavtal om rätt till löneväxling till pension för samtlig personal. Beslutet formaliserades genom avtalet Löneväxling till pension - Allmänna villkor, d.nr LD 13/00857.
Med anledning av att vissa lagregleringar och att Landstinget Dalarna numera är en region, är avtalet i behov av viss uppdatering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Löneväxling till pension - Allmänna villkor
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Landstingsstyrelsen beslutade 2013-06-19 att erbjuda samtliga fackliga organisationer att teckna kollektivavtal om rätt till löneväxling till pension för samtlig personal. Beslutet formaliserades genom avtalet Löneväxling till pension - Allmänna villkor, d.nr LD 13/00857.
Med anledning av att vissa lagregleringar och att Landstinget Dalarna numera är en region, är avtalet i behov av viss uppdatering.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Löneväxling till pension - Allmänna villkor | | |
| | |
| | | |   |
13 Svar på framställan om delägarskap och finansiering av pilotprojekt gällande ROSAB; rehabilitering i offentlig sektor aktiebolag |
Diarienummer: LD17/04565 |
Ordförandens förslag:
1. Framställan från Finsam Falun godkänns under förutsättning att Falu Kommun också beslutar att delta i pilotprojektet med föreslagen finansiering.
Sammanfattning:
Samordningsförbundet Finsam Dalarna erbjuder Region Dalarna att delta i ett pilotprojekt gällande Rehabilitering i offentlig sektor aktiebolag (ROSAB).
Region Dalarna är länets största arbetsgivare och ser inte så stora svårigheter med att finna omplaceringslösningar inom den egna organisationen. Synpunkter på förslaget om deltagande i pilotprojektet ROSAB har inhämtats från Region Dalarnas rehab-avdelning. Även fackliga organisationer har tagit ställning mot ett deltagande i det föreslagna pilotprojektet. Regionstyrelsens personalutskott ändrade beslutet till att godkänna pilotprojektet under förutsättning att Falu kommun också väljer att delta. Falu kommun har ändrat uppfattning i frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framställan från samordningsförbundet Finsam Falun
c) Svar på framställan
d) Landstingsstyrelsen beslut om återremiss 2018-05-28, § 84
e) Protokollsutdrag från Regionstyrelsens personalutskott 2019-10-09 § 18.
f) Förstudie (digital) https://www-finsamdalarna-se.exactdn.com/wp content/uploads/Rosabstudie_web.pdf
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
Samordningsförbundet Finsam Dalarna erbjuder Region Dalarna att delta i ett pilotprojekt gällande Rehabilitering i offentlig sektor aktiebolag (ROSAB).
Region Dalarna är länets största arbetsgivare och ser inte så stora svårigheter med att finna omplaceringslösningar inom den egna organisationen. Synpunkter på förslaget om deltagande i pilotprojektet ROSAB har inhämtats från Region Dalarnas rehab-avdelning. Även fackliga organisationer har tagit ställning mot ett deltagande i det föreslagna pilotprojektet. Regionstyrelsens personalutskott ändrade beslutet till att godkänna pilotprojektet under förutsättning att Falu kommun också väljer att delta. Falu kommun har ändrat uppfattning i frågan.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
b) Framställan från samordningsförbundet Finsam Falun
c) Svar på framställan
d) Landstingsstyrelsen beslut om återremiss 2018-05-28, § 84
e) Protokollsutdrag från Regionstyrelsens personalutskott 2019-10-09 § 18.
f) Förstudie (digital) https://www-finsamdalarna-se.exactdn.com/wp content/uploads/Rosabstudie_web.pdf | | |
| | |
| | | |   |
14 Komplettering av sammanträdesplan för 2020 |
Diarienummer: LD18/04973 |
Ordförandens förslag:
1. Personalutskottet sammanträder 22 januari, 18 mars, 13 maj, 26 augusti och den 14 oktober.
2. Arbetsutskottets sammanträde 27 oktober flyttas till 19 oktober.
Sammanfattning:
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
Föreligger justering av regionstyrelsens sammanträdesplan som fastställdes av regionstyrelsen 2019-05-27, § 61, genom att personalutskottets sammanträdesdatum har kompletterats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag
I ärendet redovisas följande handlingar:
| | |
| | |
| | |
En sammanträdesplan för regionfullmäktige, regionstyrelsen och regionstyrelsens utskott tas årligen fram. Planen är även kallelse för styrelsen och utskotten.
Föreligger justering av regionstyrelsens sammanträdesplan som fastställdes av regionstyrelsen 2019-05-27, § 61, genom att personalutskottets sammanträdesdatum har kompletterats.
I ärendet redovisas följande dokument:
a) Beslutsunderlag | | |
| | |
| | | |   |
Valärenden |
|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
15 Val av ledamot och ersättare till styrgruppen för Botniska korridoren |
Diarienummer: RD19/04838 |
Ordförandens förslag:
1. Med mandatperioden fr.o.m. 2019-10-23 till och med 2022-12-31 utse Birgitta Sacrédeus (KD) till ledamot till styrgruppen för Botniska korridoren.
2. Med mandatperioden fr.o.m. 2019-10-23 till och med 2022-12-31 utse Abbe Ronsten (S) till ersättare till styrgruppen för Botniska korridoren.
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | | |   |
|